Jurnal de calatorie – Malta

Atenție! Articol scris la cald pentru că suntem proaspăt întorși dintr-o escapadă în Malta sau din țara “Dulce ca Mierea” . Oare își merită numele? Ne-a plăcut atât de mult de am leșinat de la atâta dulcegărie? Este Malta o destinație potrivită pentru escapade de week-end sau pentru sejururi de lâncezit la plajă?

Spor la descoperit Malta prin ochii noștri 🙂

Ca în orice vacanță pe care ne-o organizăm de 6 ani încoace, sosirea la destinație nu poate fi foarte ușoară, și nici directă. Așa că iată-ne ajunși în Malta după o plimbare prin Europa cu avionul 🙂

Am organizat vacanțe în Malta pentru zeci de grupuri, inclusiv pentru părinții noștri, așa că ne-a fost foarte ușor să o organizăm și pe a noastră, am simțit că ne întorceam pentru a40a oara în insulă chiar dacă nu fusesem niciodată. Această destinație era de câțiva ani buni pe lista noastră de “To Visit” dar mereu apăreau oferte mai bune pentru alte destinații și lăsam vacanța în Malta pentru “next time”… Până acum!

Obișnuim ca la finalul oricărei vacanțe să tragem linie și să vedem ce plusuri și ce minusuri am întâlnit, dacă este o vacanță unde ne-am întoarce sau a fost o destinație de “o dată în viață”  și nu în ultimul rând, ne place să ne imaginăm dacă am putea sau nu să trăim în țara respectivă. Recunosc că, de când am început să călătorim mai mult, avem foarte multe destinații în care ne-am muta, în general cele care se află lângă o mare sau un ocean (visez la o casă pe plajă, din care să ies și să simt între degete nisipul fin și apa caldă , de preferat, a Oceanului Indian sau a Mării Caraibelor, dar până atunci să ne întoarcem la Malta)

O să începem cu lucrurile care ne-au plăcut și pentru care ne-am întoarce în această insulă. Unu la mână pentru că așa este frumos să începi când povestești despre o țară care ne-a primit cu brațele deschise și 2, pentru că sunt mai multe lucruri care ne-au plăcut decât cele care nu ne-au plăcut. Acestea fiind spuse: Enjoy! 🙂

1. Ca și zonă pentru cazare, noi ne-am ales Buggiba pentru a fi cumva la mijloc și a putea ajunge în același timp fie la o plajă frumoasă, fie în capitală așa că , cum era de așteptat, prima “excursie” a fost la plajă. Am ales Mellieha Bay și Golden Bay Beach. La Mellieha Bay ne-a plăcut nisipul care era foarte fin și apa care nu era adâncă și nu avea valuri. Minusul acestei locații este faptul că, unde se termină nisipul, începea șoseaua deci nici vorbă de ascultat valurile. Din această cauză, pe la mijlocul zilei, ne-am urcat în bus și am plecat la Golden Bay Beach. Aici plaja este foarte frumoasă, aurie, după cum îi spune și numele, șoseaua este mai departe deci poți trage un pui de somn pe plajă pe sunetul valurilor. Apa este puțin mai agitată. Noi am prins ceva valuri, dar nu de speriat.

2. Marsasllokk – sau satul pescarilor. Aici am ajuns în penultima zi după o excursie de 2 ore de la hotelul nostru din Buggiba (să zicem că am avut ghinion că am așteptat destul de mult după busuri). Dar excursia s-a meritat. Toată acțiunea se petrece în port unde stau ancorate zeci de bărcuțe colorate ale pescarilor care aprovizionează zi de zi, cu pește proaspăt, restaurantele de pe faleză. Este un loc minunat unde poți petrece aproximativ 5 ore plimbându-te și luând prânzul la una din terase. Noi am ales terasa 3 Sisters ,unde am servit pește Spadă și pește Lampuki, și despre care am citit pe internet o povestioară foarte drăguță. Sunt 3 surori care au restaurantul, și sunt căsătorite cu 3 pescari care ies la pescuit zilnic, special pentru restaurantul lor. Prețurile sunt ok, acceptabile pentru o experiență ca aceasta iar preparatele foarte gustoase. Peștele Spadă a fost foarte bine gătit și avea un gust deosebit pe care nu l-am mai întâlnit nicăieri. Pentru a profita la maxim de ce poate oferi satul, vă recomandăm să alegeti o zi de Duminică pentru a-l vizita pentru că atunci este târgul săptămânal si puteți participa la licitații de pește.

3. Mdina și Rabat. Aici am fost în 2 zile deoarece în prima zi ne-a plouat de ne-a murat și nu am putut vizita prea multe așa că ne-am întors în altă zi pentru o plimbare cu mai putină ploaie. Mdina este fosta capitală a Maltei sub formă de cetate. Se vrea a fi pietonală dar rezidentii au voie să intre cu mașina( bine că nu sunt mulți și nu te deranjează constant). Aici vei găsi străduțe înguste care te vor duce cu gândul la cavalierii templieri, străduțe romantice cu multe flori și ornamente pe case ( aici se găsește și casa cea mai des pozată și postată pe Instagram), o catedrală impresionantă și mai găsiți Fontanella Tea Garden, un restaurant cu o terasă care oferă un view minunat și, probabil, cele mai bune torturi de pe insulă (noi am încercat Ricotta Cake și Nocciolla Chocolate Cake, foarte bune!)

Cum ieși pe poarta principală a Mdinei ajungi în Rabat. Aici te poți plimba pe străduțe, poți vizita catacombele și, neapărat, trebuie să încerci gustarea lor traditionala de la Crystal Palace Bar – Pastizzi (sunt un fel de pateuri cu brânză doar că foietajul este minunat și le găsești umplute cu ricotta sau piure de mazăre) – s-ar putea ca localul să nu vă spună multe, dar este cel mai recunoscut și cred că vând sute de bucăți pe zi (va fi plin cu localnici)

Transportul în comun este undeva la mijloc. Ne-a și plăcut, dar ne-a și enervat. Este foarte bine pus la punct, poți ajunge destul de ușor oriunde pe insulă fără să fie nevoie să închiriezi mașină doar că au destul de puține masini și, uneori, poți aștepta și câte 1 ora la un bus și ajungi să mergi înghesuit sau, mai rău, să fie atât de plin încât să nu mai ai unde urca. Uneori, dacă era foarte aglomerat și nu vroia nimeni să coboare, nici nu mai oprea în stație . Din cauza asta, dacă alegeți să mergeți cu transportul în comun trebuie să vă înhămați cu multă răbdare 🙂 . De la noi are 2 bile albe dar și 1 neagră pentru timpul lung de asteptare din statii.

Lucrurile care ne-au plăcut, dar nu ne-au dat pe spate au fost puține și, în timp ce scriam acest articol, mi-am dat seama că sunt fix locurile foarte turistice. Ne-am sălbăticit puțin, de când cu vacanța în Filipine unde am avut insula doar pentru noi, nu ne mai place aglomerația 🙂 )

1. Valetta – cea mai mică capitală din lume nu ne-a dat pe spate. A fost cea mai aglomerată și agitată locație din această vacanță. Aici am făcut și un free walking tour care cred că a fost cam cel mai slab din toate pe care le-am făcut. Foarte puține povestioare istorice, foarte puține tipsuri, în schimb, foarte multe sfaturi despre unde să mâncăm sau unde să bem cafea (pentru asta există și Tripadvisor) pe lângă faptul că pentru ghidă, 20 de euro pentru o porție de iepure era un chilipir :)) nu recomandăm!

Plimbarea pe străduțe este drăguță dar nu la fel de relaxantă ca cea din Mdina. Sunt foarte mulți turiști veniți în grup, de pe vasele de croaziera care strică vibe-ul cetății.

2. Ta’qali craft center aici am ajuns din dorința noastră (pe care am avut-o și anul trecut în Maramureș) de a vedea meșteșugarii la treaba. Dar, (ca și în Maramureș) am plecat dezamăgiți. Locul era în renovare, multe căsuțe erau închise și ce am găsit deschis funcționa pe post de magazin. Cu prețuri bune ce-i drept, poate cele mai mici prețuri pe care le-am găsit pe insulă pentru suveniruri și cu lucruri frumoase. Singurele locuri care aveau și meșteșugari la treaba erau magazinul Valetta Glass unde atelierul era în interiorul magazinului și puteai vedea cum se face o vază sau o statuetă din sticla și încă un magazin cu produse de ceramică unde puteai urmări printr-un geam oamenii la lucru. Poate pregătesc lucruri frumoase după renovare, who knows dar până atunci, nu merită drumul.

După 6 zile de descoperit insula în lung și-n lat am tras următoarele concluzii:

– Malta are aproximativ 15 zile ploioase pe an iar noi am fost norocoșii care au prins 4 din ele :))
– Poți ajunge oriunde pe insulă cu transportul în comun care, dacă stai bine la capitolul răbdare pentru că uneori poți aștepta și 1h după bus, este foarte bine pus la punct
– La capitolul mâncare nu stau minunat dacă nu ești fan pizza si kebab (astea sunt cele mai ieftine feluri de mâncare pe care le găsești peste tot). Fiind pe o insulă te aștepți ca peștele să fie la orice colț de stradă și super ieftin dar nu este așa. Cele mai multe restaurante care servesc pește sunt în Marsaslokk
– Au câteva plaje drăguțe
– Este tipul de vacanță unde îmbini plimbatul pe străduțe și descoperirea istoriei cu statul la plajă și înotatul
– Este o destinație de vacanță potrivită și familiilor cu copii deoarece unele plaje au intrarea lină în apă, nisip fin, bun pentru castele iar autobusele au loc special pentru cărucioare

– Din punctul meu de vedere, Malta este o destinație atât pentru un City Break dacă vreți să fugiți de  iarna , dar și o destinație pentru sejur. Aveți cu ce umple 7 zile dacă nu sunteți atât de „norocoși” ca noi și să prindeți ploaie.

Dacă ne-am muta aici, încă nu ne-am hotărât 🙂 Cred că mai trebuie să mergem o dată, poate când nu se anunță ploaie, pentru a vedea cum este și când sunt canicule 🙂  Momentan cred că vom rămâne pe aici pentru a putea călători cât mai mult și cât mai ieftin.

Voi ați fost în Malta? Ce v-a plăcut cel mai mult sau ce nu v-a plăcut?

#VisitMalta
Photo: Arhiva personala

Travelling. It leaves you speechless, then turns you into a storyteller!

About the Author
Ma numesc Adela Pasc, sunt make-up artist si travel addicted! Visez ca pana la finalul vietii sa-l machiez macar o data pe Johnny Depp si sa calc pe toate cele 7 continente!